Faber Bloementransport


Faber Bloementransport
©: Theun Faber

Vanaf de beginjaren ‘6O hadden Theunis en Janny Faber een bloemenkwekerij aan De Lyts Ein.

In het begin teelden zij daar groente, daarnaast hadden ze de bollenteelt. Aan het eind van de jaren ‘6O kwam de bloementeelt erbij, deze bloemen werden door hen naar de veiling in Leeuwarden gebracht.

Vanaf 1972 ging Theunis Faber het verderop zoeken, een deel van de bloemen werd door Theunis vervoerd naar de bloemenveiling in Rijnsburg. Door enthousiaste reacties van collega-kwekers uit de buurt en zijn ervaringen in het westen, ging Theunis ook producten vervoeren voor collega-tuinders. Faber bloementransport was geboren.
Eind jaren '70 raakte Nederland in een crisis, Theunis en Janny moesten noodgedwongen stoppen met de kwekerij. Het transport van bloemen werd voortgezet, en werd door Theunis gecombineerd met een baan bij de Melkweg.
Begin '90 begon het transport echt te groeien en kwam Jan Wybren, als chauffeur, Faber bloementransport versterken.
Rond 1996 kwam ook Theun Faber het team versterken om samen met Theunis en Janny en Jan Wybren het bedrijf verder uit te bouwen. Rond die tijd veranderden de transportstromen en werd er gezocht naar een optimale bezettingsgraad van de vrachtauto’s.

Binnen de sierteeltsector realiseerde men zich dat er samenwerkingsvormen nodig waren. Dit resulteerde eind jaren '90 in de eerste fusie van twee veilingen; Rijnsburg en Eelde. In samenwerking met de veiling begon Faber bloementransport een pendeldienst tussen deze 2 veilingen, daarna was er sprake van een explosieve groei. Het team van enthousiaste medewerkers groeide dan ook elk jaar. In 2000 was het chauffeursteam inmiddels flink uitgebreid.

Door schaalvergroting werd er gezocht naar efficiëntere transportmogelijkheden. In 2004 werd daarom de LZV aangeschaft, dertig procent meer lading mee, tegen nagenoeg dezelfde kosten. Een LZV (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie) mag maximaal 25.25 mtr. lang zijn, een gewone vrachtauto mag maximaal 18.75 mtr. lang zijn.

Een logische stap was de verhuizing naar de Griene wei 50. Hier was meer ruimte voor uitbreiding en kon efficiënter gewerkt worden. Daar hoorde ook een nieuw logo bij. Ook het wagenpark werd verder uitgebreid en uiteraard werd het team ook groter!

Niet alleen met grotere vrachtwagencombinaties werd geprobeerd om de efficiëntie te verhogen. Ook in het automatiseringstraject werd een inhaalslag gemaakt, Met behulp van het TMS (Transport Management System), werden de ritten geoptimaliseerd. TMS is een software systeem dat helpt bij het berekenen van de optimale routes, het vastleggen van de orders en de facturering.

Buiten regionale clubs zoals de voetbalvereniging, UDI en eenmalige acties in Easternijtsjerk is nooit veel aan reclame en sponsoring gedaan, hierop was één uitzondering: het KWF Kankerbestrijding.
Middels de ‘Ride for the Roses’, een initiatief van Lance Armstrong, wordt er sinds 1998 ieder jaar door de gehele sierteeltsector geld ingezameld voor het KWF. Sinds 2005, toen dit evenement in Groningen werd georganiseerd, is Faber Bloementransport hier nauw bij betrokken.
Vanaf die tijd klimt Theun Faber ieder jaar op de fiets, om samen met het team van Royal FloraHolland Eelde geld bij elkaar te fietsen voor dit erg goede doel. Het team bestaat uit medewerkers, klanten, kopers en relaties van Royal FloraHolland.

In 2008 zat het hele land in een economische crisis. Ondanks en misschien ook wel dankzij, ging de groei onophoudelijk door. Bij tegenstroom moet je harder roeien is gebleken! In 2010 resulteerde dit opnieuw in een omzetstijging van ruim 30%. Maar wel met een tegenvallend resultaat. Uiteraard was de oorzaak hiervan bekend. 

Naast het TMS pakket werd vanaf 2011 gewerkt met boardcomputers, de communicatie gaat sindsdien niet uitsluitend meer telefonisch, maar ook via de boardcomputer. Faber bloementransport weet d.m.v. deze techniek exact waar de vrachtauto’s zich op enig moment bevinden.
Ondanks alle ondersteunende kostenbesparende hulpmiddelen werd steeds duidelijker dat er zeer veel inefficiënte kilometers werden gemaakt, omdat het meeste werk zich verplaatste naar de andere kant van de A7 en Noord Duitsland.

Eind 2012 start Faber Bloementransport met de bouw van een nieuw kantoor in Eelde op het terrein van veiling FloraHolland. De chauffeurs waren al vanaf mei 2011 gestationeerd op Eelde. Per 1 februari 2013 verhuist ook de planning en ligt de oplossing voor sierteeltlogistiek dus in Eelde.

Het prachtige pand in Easternijtsjerk, Grienewei 50, is vanaf die tijd dan ook beschikbaar voor een enthousiaste ondernemer. In 2015 werd de koop gesloten en heeft Marten Koudenburg het bedrijfspand in gebruik genomen.

Faber Bloementransport is anno 2024 uitgegroeid naar een bedrijf met 53 medewerkers en 20 vrachtwagencombinaties, waarvan 6 eco-combi’s (LZV)!

Voor meer informatie: www.faberbloementransport.nl

2012 Doarpsskille, Bedrijf in Beeld

Colofon

Familie Bedrijf In Beeld, een uitgave over Faber Bloementransport 2021

De Doarpsskille, Bedrijf in beeld, interview

Bedrijfspresentatie Theun Faber 2012 voor de ondernemers in Oosternijkerk

© Tekst: Pieter J. Hoogland en Anneke Faber © Foto voorblad: Theun Faber
Lês mear

Relatearre ynformaasje


OnderwerpenFoto’s