Autorijschool Wiebe en Peet Kuiper
Wiebe Kuiper begon zijn carrière niet met de autorijschool, maar op het loonbedrijf. Dat is te lezen in het verhaal opgetekend in 2015 door Reinder Tolsma. Daar vertelde vader Douwe Kuiper dat hij de autorijschool in 1963 had opgericht. Douwe vertelde toen ook dat zoon Wiebe begon op het loonbedrijf.
Wiebe vertelt dat dit het loonbedrijf van Freark en Lieuwkje Visser in Nes was. Een geweldig eerste werkadres, fijne mensen. Daarna kon hij aan het werk bij Freark de Beer in Eanjum, een neef van Freark Visser. Dat werk sprak wel aan, vooral het tractor rijden en onderhoud. Heit Douwe moedigde dit ook aan.
Aan het eind van de zomerperiode werd Wiebe uitgenodigd voor een gesprek op kantoor bij Freark. Hij wilde hem wel in vaste dienst, heel mooi, maar dat was niet wat Wiebe wilde.
Hij vertelde heit dat hij op kantoor een gesprek had gehad en een vaste baan kreeg aangeboden. “Nou, wat heb je gezegd??” vraagt heit. Wiebe vertelde dat hij geen vaste baan wilde, maar hij wilde gaan voor rijinstructeur.
“Dit komt mij wel uit, dit was ook mijn bedoeling”, zei heit Douwe.
Het werk daar was goed, maar ze hadden niet echt een klik met Freark de Beer. Daarom had heit het ook zo aangemoedigd, wetende dat het Wiebe wellicht tot denken zette.
Zo vertrok Wiebe bij het loonbedrijf in 1979 om te leren voor rijinstructeur. Maar hij moest eigenlijk wel in de WW vanwege de studiekosten. Wiebe dacht na een bezoek aan het arbeidsbureau dat dit geregeld was, maar werd al snel uit de WW gegooid. Dus eerst geen verdienste.
Eerst werd de theorie gehaald, daarna mocht hij stage lopen, dat betekende achterin zitten en meekijken. Maar al snel zat Wiebe voorin en naast de leerling. Anneke van der Zee was aan het lessen en Wiebe had nog geen papieren toen ze werden aangehouden. Wiebe had een goede smoes, maar de politie bleef hen benaderen en opzoeken. Maar de familie hield zijn mond, zei dat degene die naast hem zat een rijbewijs had, maar gaven de naam niet.
Vooral moeder kreeg genoeg van het regelmatige politiebezoek. Totdat heit Douwe naar het politiebureau ging; wat daar gezegd of gebeurd is weet niemand, maar de bezoekjes stopten.
Samen met heit is er veel werk verzet en de wachtlijsten konden heel lang zijn, soms tot een half jaar. Daarom wilde heit wel iemand in loondienst, maar dat ging niet goed en ze besloten eerst samen verder te gaan. Zus Hillie hielp ook een tijd met les rijden, maar vooral met de theorielessen die werden gegeven in dorpshuis De Terp.
Peet Kuiper is met zijn 19e jaar begonnen, in januari 1986.
Beiden hebben ze het plichtsgetrouwe meegekregen van thuis. Was er een baby op komst, dan vond de geboorte plaats ‘tussen de lessen door’. Best wel spannend voor Antje en Grietje.
Het was altijd veel te druk, altijd onderweg en de leerlingen gingen altijd voor. Drie lessen in de ochtend, drie in de middag en dan de avond ook nog. En op zaterdag was men zeker niet vrij. Meestal waren de lessen anderhalf uur lang en kostte dat rond 1980 zo’n 40 gulden, nu is dat 65 Euro per uur. En toch bleef er toen meer over aan verdienste dan nu, zegt Wiebe. Het betekent veel uren maken. En was er iets met de auto aan de hand of moest er onderhoud plaats vinden, dat deed Wiebe dat in de resterende uren.
Koffie werd gedronken in Marsum bij It Grauwe Paard, daar was een vaste klantenkring en op zaterdagmorgen stond er een gehaktbal klaar.
Wiebe woont sinds zijn trouwen in 1982 aan de Mûnewei 14.
Heit Douwe Kuiper woonde tot 1997 aan de Griene Wei 29.
Peet en Grietje gingen samenwonen aan de Langgrousterwei 40, maar vóór de geboorte van dochter Paulien verhuisden ze naar de Griene Wei 29. Douwe Kuiper verhuisde toen naar de Doktersfiif.
Griene Wei 29
De eerste 10 jaar was Peet in loondienst bij Wiebe, maar deze vond dat Peet beter voor zichzelf kon beginnen. Na een gesprek met de boekhouder had ook Grietje er wel oren naar, het leverde voor beiden voordelen op. Peet nam toen de auto over, de motoren en de kleding etc. En dat verliep prima. Wiebe deed de auto rijlessen en auto met kar / aanhang.
Peet deed de auto rijlessen en motor rijlessen.
In het begin reden ze Volkswagen Passat Diesel, maar toen Audi ook een Diesel kreeg werd het voor Wiebe de Audi, Peet rijdt nu Volvo ??
Lesauto’s Audi en Volkswagen
Het slagingspercentage van de rijschool ligt hoog, zo lees ik op hun website. Veiligheid en een gedegen opleiding staan bij hen voorop en een individuele benadering of zelfs extra begeleiding.
Beiden hebben nooit spijt gehad van hun beroepskeuze, het is een prachtig vak. Maar Peet vertelt dat hij het er soms wel moeilijk mee had, vooral als iemand zakte. Dat kon hij moeilijk van zich af zetten. Er ontstaat altijd een vertrouwensband; je hoorde soms meer dan de eigen ouders, van spanningen thuis of thuis niks mogen, de jeugd is kwetsbaar in zo’n leeromgeving en daar ga je zorgvuldig mee om. Het is vaak geheimen delen en vertrouwen opbouwen en deze vooral niet schaden.
Achterin mee rijden bij het rijexamen deden ze amper, maar als de leerling het wil dan hebben ze daar recht op en kan het soms ook helpen.
Toen Wiebe nog met zijn vader alleen werkte ging alle verdienste in het bedrijf zitten. Heit Douwe was een ‘nachtdenker’ en riep Wiebe soms al vroeg uit bed, omdat hij weer iets had bedacht wat hij wilde delen ’s morgensvroeg.
Eénmaal waren Peet en Grietje op vakantie en kreeg Douwe een eenzijdig ongeluk in Ee, hij zou de beurs uit zijn kontzak halen en reed tegen een paal waardoor de hele zijkant beschadigd was. Ze hadden op vrijdagavond een nieuwe auto gekocht, maar die moest wel de volgende ochtend klaar zijn om te lessen, dus ging Wiebe ’s nachts de dubbele bediening nog inbouwen.
Peet kreeg een ongeluk in de vakantieperiode op de weg van Nijewier naar Mitselwier. Dit was in zijn verkeringstijd ( wellicht met vlinders in de buik). De lesauto werd opgetakeld en naar Ingwierrum gesleept. Maar toen was er geen lesauto en Peet moest om 7 uur les rijden met iemand. Douwe was met een bootje ergens bij Earnewâld met de sleutels in zijn zak van de lesauto en het hek, waarachter de auto geparkeerd stond. Peet en Antje besloten ’s avonds nog een bootje te huren en zijn er in de vroege ochtend naar toe gevaren. Om vijf uur in de ochtend stonden ze bij heit en mem om de sleutels: “niet teveel vragen, we hebben de sleutels nodig van auto en hek” en ze vertrokken weer. Zo stond Peet stipt om zeven uur bij de leerling voor het huis. Na de les bleek zij niets te hebben gemerkt: “de auto heeft dezelfde kleur, oh ja de bekleding is wel wat anders”.
In 1980 is Wiebe begonnen en nu 45 jaar later stopt hij met lessen, althans hij neemt sinds de zomer van 2024 geen nieuwe klanten aan, maar heeft nog 14 personen die hij begeleidt totdat ze geslaagd zijn. Dan is er alle tijd voor zijn grote hobby’s, eerst was dat vooral motorcross waar dochter Marielle ook goed in was en nu zijn dat oude brommers. Daar kunnen de komende tijd steeds meer vrije uren aan worden besteed. Al die jaren deed Wiebe het onderhoud van de auto’s.
Wiebe zijn hobby; 3 kreidlers 2 keer een rs dot, 50 cc motor en een brommer met trappers uit 1974
Peet zijn hobby is bus rijden. Dit doet hij voor de BIRWA. Hij bestuurde bij het vorige dorpsfeest de bus / versierde wagen van de jeugd genaamd “ Het Drankorgel”, welke ook een rol speelde bij de elf-steden- zwemtocht van Maarten van der Weide. En hiermee ook in het nieuws kwam. Peet doet voornamelijk in het weekend ritjes naar De Kuip, Breda, festivals en familiefeesten. Als UDI, Ropta Boys, 55+ of biljarters uit Easternijtsjerk hem vragen rijdt hij vrijwillig voor hen. De bus regelt men / huurt men van BIRWA.
Peet bij de BIRWA bus
Opgetekend door Annie Bremer op 13 januari 2025,
bijgesteld mei 2025